حجاب زهرا

حجاب زهرا

حجاب چیست؟چراحجاب؟حجاب ازنظرمقام معظم رهبری
حجاب زهرا

حجاب زهرا

حجاب چیست؟چراحجاب؟حجاب ازنظرمقام معظم رهبری

حجاب در سخن شهید مطهری

ستاد شهید مرتضی مطهری ، در کنار تمام آثاری که در باره تمام مقولات سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی ، عقیدتی و حتی اقتصادی داشته اند، نگاه ویژه ای به مباحث اجتماعی داشتند.

استاد با حساسیت خاص خود، ابعاد اجتماعی مسائل مهمی که جامعه ایران اسلامی ما با آن روبروست را در آثار خود به ارزیابی می نشیند.

او در تألیف خود، ضمن در نظر گرفتن شرایط خاص و پیشرفت هایی که در طی زمان در جامعه صورت می گیرد و با توجه به ابعاد مختلف و جنبه های گوناگون مسائل اجتماعی که عامه مردم با آنها درگیر هستند ، با تألیف آثاری متفاوت پرداخته است.

ویژگیهای آثار اجتماعی استاد، موضوعی است که در گفتگو با مجتبی مطهری فرزند استاد مطهری و مدرس دانشگاه تربیت معلم به آن پرداختیم.


مطهری، در ابتدا به آثار اجتماعی استاد و تأثیر آن بر نسل جوان اشاره داشت و گفتآثار اجتماعی مطهری شامل بخش های مختلفی مثل نفاسیر و کتاب هایی مانند تکامل اجتماعی انسان می شود که همگی از موضوعات مهم دنیای امروز است علاوه ر اینکه استاد یادداشت هایی نیز در زمینه مسائل اجتماعی هم دارند.

وی ادامه دادمسائلی مانند دموکراسی، آزادی،‌استقلال،‌جمهوری اسلامی، تکامل اجتماعی انسان ، جامعه، تاریخ و از مهمترین آنها، فلسفه تاریخ از جمله مسائلی است که استاد در کتاب های خود به آنها پرداخته است.

مطهری همچنین با اشاره به مباحث جامعه شناسی تاریخی گفتاستاد شهید با توجه به شرایط دنیای امروز نگرشی خاص به جامعه و تاریخ دارند که در این میان امروز بحث جامعه شناسی تاریخی، یکی از مهم ترین آن مباحث است.

مباحثی که می تواند برای جوانان در شرایط کنونی جامعه بسیار مهم باشد.

وی در ادامه با ذکر این نکته که استاد مطهری در کتاب های خود هم به تحلیل مسائل اجتماعی و هم به نقد مسائل غرب می پردازند گفتما وقتی می توانیم بگوییم که معارف اسلان در دنیا اوج گرفته است که بتوانیم مستدل با انصاف و با احترام زیاد تفکرات و اندیشه های دیگر کشورها را به نقد بگذاریم همانگونه که یکی از خصوصیات استاد مطهری این بود که همیشه به دیگران و اندیشه های آنها با احترام نگاه می کرد و برای علم و اندیشه ارزش بسیاری قائل می شد و سخنان و ایده های مناسب و با تعقل غربی ها را نیز بازگو می کرد.

وی تصریح کرد لازم است تا آثار استاد به زبانهای دیگر ترجمه شود تا باز هم بتوان بین افکار دیگر کشورها با آنچه که اسلام و متفکرین ما طرح کرده اند تطابق و تشابهی برقرار کرد.

وی ادامه دادمتأسفانه در حال حاضر شرح صدرها، وسعت دید و نقادی غرب ، آنچنان که باید مورد توجه نیست هرچند که هستند افرادی که عالمند اما به دنبال مسائل و ایده های جدید متناسب با عصر حاضر نمی روند در حالیکه یکی از ویژگیهای شهید مطهری این بود که تمام آثارشان را با توجه به دنیای امروز و شرایط زمان و مکان تألیف کردند و این موضوع در مورد آثار اجتماعی ایشان نیز صدق می کند.

به هر نحو آثار اجتماعی و تاریخی استاد، می تواند به انسان مبانی و دید و بینش بدهد و راهنمای افراد و الهام بخش اندیشه های انسانی باشد.

مطهری در باره دیدگاه شهید مطهری در باره آزادی خاطر نشان کرداستاد شهید آزادی را «انسانی» می دانستند و معتقد بودند آزادی مقدس و زیباست نه حیوانی.

وی ادامه داددر این زمینه دو نکته قابل تأمل است اول اینکه آزادی اجتماعی زیباست اما باید با آزادی معنوی توأم باشد و دوم اینکه اگر ما بخواهیم به آزادی به گونه صرف آن توجه کنیم و در آن به مباحثی چون محبت ، انسانیت، اخلاق و مفاهیم همدلی و همزبانی توجه نکنیم و این مقولات با آزادی، جمع نشوند و متعادل نگردند ، نمی توانیم جامعه را به حد مناسبی از جامعه ای ایده آل برسانیم.

وی ادامه دادبه عبارتی آزادی یک معیار است ولی صرف آزادی بدون توجه به جنبه های دیگر، باعث خوشبختی جامعه و ایجاد مدینه فاضله نمی شود.

وی تأکید کردآزادی زیباست و در کنار آن ، محبت ، انسانیت، معنویت، مذهب و علم زیباست.

بنابراین باید همه زیبایی ها ارزش ها را با هم در نظر گرفت و آنها را با هم دید.

مطهری درباره دیدگاه حجاب استاد شهید مطهری گفت:

مطهری حجاب را به معنای پوشش می دانست و نه صرف چادر هر چند که ایشان چادر را حجاب برتر می دانستند.

همان طور که اسلام هم زن را به پاکی ، صفا و پوشش دعوت کرده است.

ایشان معتقد بود که حجاب و پوشش زنان باید به گونه ای باشد تا سلامت روانی جامعه تحریک نشود و شخصین والایی که زنان دارند لکه دار نشود در عین اینکه ایشان معتقد بودند حتی زنان در انتخاب رنگ و لباس پوشیدن هم آزاد هستند.

وی خاطر نشان کرداستاد در پاسخ زنانی که عنوان می کنند من پوششی اینگونه را می پسندم و چون خود و خانواده ام راضی هستند، جایی برای اظهار نظر دیگران نمی بینم ، می گویدهر انسانی باید بداند که برای خود نیست بلکه امانت خداست و این امانت باید به سوی او برگردانده شود و اینگونه نیست که هر فردی بتواند خود رأی باشد بلکه تمام هستی و وجود انسان باید همانگونه که خداوند او را پاک آفریده به همان شکل پاک هم به او برگردانده شود و انسان هیچگاه نباید فراموش کند که مالک اصلی تنها خداست.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.