حجاب مانع خاصّى است که باعث انفصال دو چیز از یکدیگر است، در حالى که ستر و پوشش، وصف انفصال را ندارد و مانعیّت، جدایى و غیریّت را نمىرساند. البته هر حجابى پوشش است، ولى هر پوششى حجاب نیست و نسبت میان این دو از نظر منطقى، عام و خاص است. در واقع، حجاب بار سنگینتر و مانع بیشترى را در واسطه بودن داراست؛ زیرا معناى آن نوعى پردهدارى و پرده داشتن بهطور انفصالى است، در حالى که پوشش پرده نمىخواهد و مىتواند حالت متّصل و چسبیده به بدن داشته باشد.
این تفاوت مفهومى و ماهوى میان پوشش و حجاب موقعیّت بسیار متفاوتى نسبت به وظیفه و تکلیف شرعى در پوشش و تحصیل عفاف ایجاد مىکند. حجاب، بار بسیار سنگین و گاه ناهنجارىهاى فراوانى را بر زن تحمیل مىنماید و چه بسیار مىشود که بدحجابى را به ارمغان مىآورد؛ در حالىکه پوشش براى زن تعادل، آزادى، سلامت، راحتى، آسایش و عفاف کامل را بدون هیچ مشکلى مىنماید.
اسلام براى زن حجاب نیاورده، بلکه حجاب به صورت بدحجابى در میان اعراب نیز نظیر برخى دیگر از اقوام و ملل، مرسوم بوده است. اسلام تنها پوشش معقول و متعارف را جاىگزین بد حجابى و حجاب جاهلیّتِ قبل از اسلام ساخته است؛ پس نه حجاب و در کیسه کردن زن از اسلام است و نه بدحجابى و هر یک از این دو، افراط و تفریط در امر پوشش است. حجاب، گزارهاى بیشتر از تکلیف شرعى است و بدحجابى یا بىحجابى معروف- که چه بسیار مىشود با عدم پوشش همراه گردد- گریز از حکم الهى است و اسلام با وجوب پوشش، تمامى انحرافات در این زمینه را تصحیح نموده است.
آنچه رهآورد دین مقدّس اسلام است و زن براى حفظ عفاف و پاکى خود به آن نیازمند مىباشد، «پوشش» است؛ نه «حجاب» یا «بد حجابى». بهطور اساسى حجاب یک تکلیف الهى و حکم شرعى نیست؛ اگر چه بعضى از موارد و مصادیق آن از نظر عقل و شرع اشکال نداشته و صورت «اباحه» به خود مىگیرد، ولى ما در این مقام به دنبال الزام یا عدم الزام دین نسبت به دو امر حجاب و پوشش هستیم و تنها در این میان، پوشش است که از الزام شرعى برخوردار است.
*برگرفته از کتاب «زن مظلوم همیشه ی تاریخ»
حجاب در اسلام یعنی پوشش کامل بدن بجز گردی صورت و دستها،حجاب یعنی ظاهر نساختن زینتهای پنهانی بنابراین آشکار نمودن لباسهای زینتی مخصوص که در زیر لباسهای عادی یا چادر پوشیده میشود مقبول نیست . حجاب یعنی پوشش بگونه ای نباشد که موجب جلب توجه و تحریک گردد لذا اگر کسی چادر هم پوشیده باشد ولی نوع رنگ آن بگونه ای باشد که موجب جلب توجه و تحریگ گردد جایز نیست
در مسئله حجاب علاوه بر پوشش مسائلی چون آرایش و نوع رفتار و گفتار نیز مد نظر است.بطور کلی اگر بخواهیم بگوئیم حداقل حجاب یعنی اینکه بیحجابی نباید به گونهای باشد که مفسده انگیز باشد.
اینکه در پوشش ملاک چادر است یا نه باید گفت سفارش چادر بدین خاطر استکه که بطور کامل اندام زن را میپوشاند چادر بهترین نوع پوشش است .و الا اگر با پوشش های دیگری نیز بتوان حجاب را رعایت نمود اشکالی ندارد
.