حجاب زهرا

حجاب زهرا

حجاب چیست؟چراحجاب؟حجاب ازنظرمقام معظم رهبری
حجاب زهرا

حجاب زهرا

حجاب چیست؟چراحجاب؟حجاب ازنظرمقام معظم رهبری

تفاوت حجاب و پوشش چیست؟

حجاب مانع خاصّى است که باعث انفصال دو چیز از یک‏دیگر است، در حالى که ستر و پوشش، وصف انفصال را ندارد و مانعیّت، جدایى و غیریّت را نمى‏رساند. البته هر حجابى پوشش است، ولى هر پوششى حجاب نیست و نسبت میان این دو از نظر منطقى، عام و خاص است. در واقع، حجاب بار سنگین‏تر و مانع بیش‏ترى را در واسطه بودن داراست؛ زیرا معناى آن نوعى پرده‏دارى و پرده داشتن به‏طور انفصالى است، در حالى که پوشش پرده نمى‏خواهد و مى‏تواند حالت متّصل و چسبیده به بدن داشته باشد.

این تفاوت مفهومى و ماهوى میان پوشش و حجاب موقعیّت بسیار متفاوتى نسبت به وظیفه و تکلیف شرعى در پوشش و تحصیل عفاف ایجاد مى‏کند. حجاب، بار بسیار سنگین و گاه ناهنجارى‏هاى فراوانى را بر زن تحمیل مى‏نماید و چه بسیار مى‏شود که بدحجابى را به ارمغان مى‏آورد؛ در حالى‏که پوشش براى زن تعادل، آزادى، سلامت، راحتى، آسایش و عفاف کامل را بدون هیچ مشکلى مى‏نماید.

اسلام براى زن حجاب نیاورده، بلکه حجاب به صورت بدحجابى در میان اعراب نیز نظیر برخى دیگر از اقوام و ملل، مرسوم بوده است. اسلام تنها پوشش معقول و متعارف را جاى‏گزین بد حجابى و حجاب جاهلیّتِ قبل از اسلام ساخته است؛ پس نه حجاب و در کیسه کردن زن از اسلام است و نه بدحجابى و هر یک از این دو، افراط و تفریط در امر پوشش است. حجاب، گزاره‏اى بیش‏تر از تکلیف شرعى است و بدحجابى یا بى‏حجابى معروف- که چه بسیار مى‏شود با عدم پوشش هم‏راه گردد- گریز از حکم الهى است و اسلام با وجوب پوشش، تمامى انحرافات در این زمینه را تصحیح نموده است.

آن‏چه ره‏آورد دین مقدّس اسلام است و زن براى حفظ عفاف و پاکى خود به آن نیازمند مى‏باشد، «پوشش» است؛ نه «حجاب» یا «بد حجابى». به‏طور اساسى حجاب یک تکلیف الهى و حکم شرعى نیست؛ اگر چه بعضى از موارد و مصادیق آن از نظر عقل و شرع اشکال نداشته و صورت «اباحه» به خود مى‏گیرد، ولى ما در این مقام به دنبال الزام یا عدم الزام دین نسبت به دو امر حجاب و پوشش هستیم و تنها در این میان، پوشش است که از الزام شرعى برخوردار است.






*برگرفته از کتاب «زن مظلوم همیشه ی تاریخ»


حجاب چیست؟



حجاب در اسلام یعنی پوشش کامل بدن بجز گردی صورت و دستها،حجاب یعنی ظاهر نساختن زینتهای پنهانی بنابراین آشکار نمودن لباسهای زینتی مخصوص که در زیر لباسهای عادی یا چادر پوشیده میشود مقبول نیست . حجاب یعنی پوشش بگونه ای نباشد که موجب جلب توجه و تحریک گردد لذا اگر کسی چادر هم پوشیده باشد ولی نوع رنگ آن بگونه ای باشد که موجب جلب توجه و تحریگ گردد جایز نیست

در مسئله حجاب علاوه بر پوشش مسائلی چون آرایش و نوع رفتار و گفتار نیز مد نظر است.بطور کلی اگر بخواهیم بگوئیم حداقل حجاب یعنی اینکه بی‌حجابی نباید به گونه‌ای باشد که مفسده ‌‌انگیز باشد.

اینکه در پوشش ملاک چادر است یا نه باید گفت سفارش چادر بدین خاطر استکه که بطور کامل اندام زن را میپوشاند چادر بهترین نوع پوشش است .و الا اگر با پوشش های دیگری نیز بتوان حجاب را رعایت نمود اشکالی ندارد

.